01-11-13

Herstel en revalidatie na Totale Heupprothese (THP)

Wat is een Totale Heupprothese (THP)
Een heupprothese is in feite niet meer dan een vervanging van het afgesleten kraakbeen. Het kommetje (acetabulum) wordt meestal vervangen door een metalen kom. 
De kop op het dijbeen kan op 2 manieren vervangen worden. Ofwel vervangt met het hele heupgewricht, waarbij het bolletje op een steel in het dijbeen wordt gefixeerd (de klassieke prothese). Ofwel freest men de kop van het eigenlijke heupgewricht op maat, zodat hierover een metalen schelp past, die in de metalen kom past (de resurfacingprothese). 
Bij de eerste manier zit er tussen het bolletje en de metalen kom nog een apart component 
waarin het heupgewricht scharniert, de insert. Dit kan uit verschillende materialen bestaan zoals metaal, polyethyleen, keramiek.
thp.jpg
Realistische verwachtingen 

 

Een totale heupprothese is één van de meest succesvolle orthopedische ingrepen. 

 

Van de laatste generatie heupprothesen verwachten wij een gemiddelde overlevingsduur van 15 à 20 jaar, misschien nog langer, zeker met de recente ontwikkeling van nieuwe materialen zoals zirconium en betere poly-ethyleen. 

 

Met een heupprothese mag men verwachten dat de pijn van voor de operatie verdwenen is. De verwachte revalidatieperiode is ongeveer 2 maanden. 

 

De motivatie en het doorzettingsvermogen van u als patiënt zal in belangrijke mate het herstel bepalen. 

 

Met een totale heupprothese is het mogelijk alle normale dagdagelijkse activiteiten te doen: onbeperkt wandelen, trappen doen, fietsen, zwemmen, dansen, tuinieren, enz. Sommige sporten zoals golf en een dubbeltje tennis zijn ook mogelijk. Meer belastende activiteiten, zoals lopen, springen en contactsporten worden afgeraden om het slijtageproces van de prothese niet te versnellen. Onder controle houden van uw lichaamsgewicht, kan de levensduur van uw heupprothese gunstig beïnvloeden. 
 
post-surgical-thp.jpgRevalidatie

Vanaf de 1ste dag na de operatie wordt met de revalidatie gestart. 
Omwille van de pijnpomp gedurende 2 dagen, gebeurt de kinesitherapie de eerste dag in bed. Indien mogelijk wordt u al eens opgezet. 
Daags nadien start u met actievere kinesitherapie, na het verwijderen van de pijnpomp, en leert u onder begeleiding terug stappen. Het heupgewricht zal gemobiliseerd worden. 
Een gecementeerde heupprothese mag volledig belast worden. Bij een ongecementeerde heupprothese gebruikt men 6 weken 2 krukken om de ingroei van de prothese toe te laten. 
 
Het is belangrijk uw huisarts te contacteren voor een eerste controle enkele dagen na uw ontslag. 
De revalidatie wordt verder gezet. Dit kan zowel onder begeleiding van een kinesitherapeut thuis als door een revalidatieteam in een ziekenhuis. 

De oefeningen, zoals u ze in het ziekenhuis leerde, kunnen ambulant worden verdergezet: 
• lichte spierversterkende oefeningen 
• gangrevalidatie met geleidelijke afbouw van het gebruik van de krukken 
• normaal trappen nemen 
• hometrainer
 
 

Gepost in Revalidatie | |  Print

29-09-07

Revalidatie na Enkelverstuiking

enkelverstuikingHet meest voorkomende sportletsel is de enkelverzwikking: maar liefst 15% van de sportletsels is er één. Wanneer een gewricht omzwikt, dan kunnen de banden rondom het gewricht uitrekken of zelfs scheuren. Dit noemt men een verstuiking of verzwikking. 

 

 


De enkelverstuiking wordt ingedeeld in drie graden (oplopend naar ernst).
Graad 1:
Lichte oprekking en een geringe scheuring van hooguit 1 gewrichtsband. Zonodig is deskundige hulp gewenst.
Graad 2:
Twee banden en gewrichtskapsel zijn zodanig ingescheurd dat er teveel speling in het enkelgewricht ontstaat. Deskundige hulp is gewenst.
Graad 3:
De schade is hierbij zo groot dat het enkelgewricht volledig instabiel is. Dan zijn alle drie banden afgescheurd (deskundige hulp is noodzakelijk)
 
Een verzwikking gaat (vaak) gepaard met:

  • zwelling
  • (blauwe) verkleuring
  • pijn
  • belemmering bij het strekken en/of buigen van het enkelgewricht

EHBO: Wat moet je doen?

Pas de ICE-regel toe:
ICE = koel met water, ijs of cold-pack gedurende 15 tot 20 minuten (leg altijd een doek tussen huid en ijs of cold-pack).
I = Immobiliseren; zorg dat het lichaamsdeel niet beweegt of gebruikt wordt om op te steunen.
C = Compressie; leg een drukverband aan.
E = Elevatie; houd het lichaamsdeel boven harthoogte.
 
Herhaal het koelen de eerste 48 uur enkele malen per dag.
Raadpleeg een arts bij aanhoudende pijn, (twijfel over) een botbreuk en/of ernstig bandletsel.
 
Laat bij een kneuzing of verstuiking een ondersteunende tape aanleggen door een opgeleide kinesitherapeut.

Revalidatie

Om zo goed en snel mogelijk te herstellen van een enkelverstuiking volgen hieronder enkele aandachtspunten. Het tempo waarop je de revalidatie doorloopt, is afhankelijk van de ernst van de blessure. Pijn of een hernieuwde zwelling zijn signalen om in de revalidatie een stapje terug te doen.

0-2 dagen
* Voor de eerste twee dagen geldt altijd ICE.
* Koel de eerste week iedere keer na het oefenen.
2-4 dagen
* Voorzie de enkel van een achterspalk, tape of brace.
* Belast de enkel niet; het lopen met krukken voorkomt dat het volledige lichaamsgewicht op de enkel terechtkomt.
* Oefen lichtjes zittend met afhangend onderbeen het buigen en strekken van de enkel.
4-7 dagen
* Steun - zoveel als de pijn toelaat - met behulp van kruk(ken) op het geblesseerde been.
7-14 dagen
* Gebruik geen krukken meer.
* Fiets of zwem dagelijks 5 - 30 minuten om de conditie op peil te houden.
* Doe oefeningen om de lenigheid van de kuitspieren te bevorderen.

15-21 dagen
* Doe looptraining op een vlakke, niet gladde ondergrond.
* Tape de enkel in (of draag een brace).
* Doe oefeningen om de voet- en enkelspieren te versterken.
* Blijf oefeningen doen om de lenigheid van de kuitspieren te bevorderen.
vanaf dag 21
* Voer looptraining uit op oneffen terrein.
* Breid de training uit met sprints-, loop-, stop- en schaatssprongen. Wanneer deze oefeningen geen problemen meer geven, kun je met de reguliere training meedoen.
vanaf dag 28
* Pas bij voldoende fitheid en coördinatievermogen kun je weer volledig deelnemen aan wedstrijden.

Preventieve maatregelen (herhaling voorkomen)

  • Goed steunend schoeisel verkleint de kans op enkelletsel.
  • Versterking van de spierkracht en coördinatie van de voet- en enkelspieren.
  • Het tapen van gewrichten of een brace kan blessures voorkomen. Bij tapen worden er zodanig stroken tape aangelegd dat de gewrichtsbanden extra steun krijgen. Een brace heeft hetzelfde effect als een goed aangelegd tapeverband.
  • Zorg voor een onbeperkte bewegingsuitslag van de enkel om de voet bij hardlopen en springen weer goed te kunnen afwikkelen.
  • Volledig herstel is de beste methode om herhaling te voorkomen. Revalidatie- en aangepaste trainingen bevorderen het herstel.

08-07-07

Vestuikte enkel: revalidatie

Als u een enkel verstuikt, begin dan zo snel mogelijk met koelen, liefst nog met de schoen aan. Daarna zijn er verschillende manieren om de zwelling te beperken.

Koelen

Koel bij voorkeur gedurende 15 tot 20 minuten met koud stromend water of met ijs. Let wel op met ijs: breng dit nooit direct op de huid aan maar bijvoorbeeld in een washandje of gewikkeld in een katoenen handdoek om te voorkomen dat de huid bevriest. Herhaal het koelen 4 tot 5 keer per dag. Uw enkel wordt dan niet zo dik en u krijgt minder pijn. Om de zwelling te verminderen, is het goed om na het koelen rondom druk op de geblesseerde enkel uit te oefenen, bijvoorbeeld met een elastisch verband of een zwachtel. Kunt u na het koelen nog steeds niet steunen op de geblesseerde enkel? Ga dan naar uw huisarts, fysiotherapeut of de eerste-hulpafdeling van een ziekenhuis.

Rust
Als uw enkel toch dik en pijnlijk is geworden, is een korte tijd rust het beste. Beperk lopen tot de ergste zwelling weg is.

Rondjes draaien
De genezing gaat sneller als u wel regelmatig uw enkel beweegt, bijvoorbeeld door rondjes te draaien met de tenen of de voet. Dit bevordert de doorbloeding, dringt de zwelling terug en voorkomt stijfheid.

Hoog leggen
Verder is het belangrijk om de voet zo vaak als mogelijk hoog te leggen. Ook dit vermindert de zwelling.

Behandeling van een verstuikte enkel
Bij een lichte tot matige verstuiking van de enkel is het vooral van belang om de zwelling en pijn te bestrijden. Meestal krijgt u een zwachtel of een elastische kous voorgeschreven.

Ernstige verstuiking
Bij een zwaardere blessure kan meer ondersteuning nodig zijn in de vorm van bijvoorbeeld tape, een brace of een spalk. Een eventuele breuk in het bot kan op advies van een arts met een röntgenfoto of scan uitgesloten worden. Bij een ernstige verstuiking kan kortdurend een gipsverband nodig zijn gevolgd door een tapeverband gedurende enkele weken of, in bijzondere situaties, een chirurgische ingreep.

Medicatie
Wanneer nodig kan een arts een ontstekingsremmend en/of pijnstillend middel voorschrijven om een eventuele ontsteking en de pijn tegen te gaan.

Verloop van herstel
Als u een paar dagen na de ‘misstap’ weer gewoon op uw enkel kunt staan en in staat bent om te lopen, kunt u ervan uitgaan dat u een lichte verstuiking had en het herstel voorspoedig verloopt. In principe kunt u de enkel belasten tijdens de gewone dagelijkse bezigheden. In de meeste gevallen van verstuiking kunt u binnen één tot twee weken weer normaal lopen en, afhankelijk van wat voor werk u doet, weer aan de slag. Vrijwel iedereen kan zes tot acht weken na een enkelbandblessure weer normaal functioneren en na acht tot twaalf weken weer sporten.

Complicaties
Complicaties komen gelukkig weinig voor. Abnormale verschijnselen zijn erge, steeds toenemende pijn, erge stijfheid, grote instabiliteit of het gevoel dat het gewricht blokkeert. In deze gevallen kunt u beter overleggen met uw arts of uw fysiotherapeut.

Bescherming
Het is verstandig om twee tot drie weken helemaal niet te sporten en daar pas weer mee te beginnen als de pijn- en zwikklachten weg zijn. Het is aan te raden om, afhankelijk van het soort sport, dan een tijdje gebruik te maken van een zwachtel of (bij voorkeur) een brace om de enkel te beschermen. Doe echter de brace niet voor lange tijd om, want dan raakt de enkel ‘gewend’ aan deze steun. Het is de bedoeling dat u op den duur weer zonder kunt. Een fysiotherapeut kan u adviseren hoe u de enkel in uw situatie het beste kunt belasten en beschermen.

Wat kan fysiotherapie (kinesitherapie) betekenen bij een verstuikte enkel?
Behandeling en begeleiding door een fysiotherapeut kunnen nodig zijn als u klachten blijft houden en uw enkel nog niet kunt belasten zoals voor de blessure. Ook met chronische klachten kunt u bij de fysiotherapeut terecht.

Advies, behandeling en begeleiding
In eerste instantie bekijkt de fysiotherapeut de aard en ernst van uw enkelbandletsel en geeft aan hoe het verwachte herstel eruit zal zien. Ook geeft de fysiotherapeut voorlichting, adviezen en oefeningen. Hij begeleidt het herstelproces en leert u, wanneer nodig, hoe u een tape, bandage of brace moet gebruiken. Als u de enkel niet kunt belasten zoals u zou willen, bijvoorbeeld voor uw werk of hobby’s, stelt de fysiotherapeut een behandel/trainingsprogramma op dat afgestemd is op uw persoonlijke situatie. Het uiteindelijke doel is dat u weer alles kunt doen met uw enkel wat u ook vóór de blessure kon, inclusief sport. Het moment dat u weer aan het werk gaat of kunt gaan sporten, al dan niet op uw oude niveau, bepaalt u meestal in overleg met de fysiotherapeut of arts.

Chronische klachten
Ook bij chronische enkelklachten geeft de fysiotherapeut u inzicht in de aard en ernst van de enkelbandblessure en het te verwachten herstel. Uiteraard zijn voorlichting, advies en oefeningen afgestemd op uw situatie. Evenals de behandeling en de begeleiding bij eventueel gebruik van tape, bandage of brace.

Preventie van enkelverstuiking

U kunt enkele voorzorgsmaatregelen nemen. Draag in de eerste plaats goed passende schoenen. U kunt uw onderbeenspieren trainen. En er is de mogelijkheid om tape of (nog beter) een brace te dragen bij met name risicovolle sporten, zoals zaal- en contactsporten. Beperk echter het gebruik ervan bijvoorbeeld tot wedstrijden. Het is af te raden om tijdens het trainen en sporten altijd een brace (of tape) te gebruiken omdat uw enkel er dan teveel ‘aan went’ en zelf onvoldoende steun biedt. Tot slot een mogelijk misverstand: het dragen van een zwachtel geeft geen bescherming tegen verstuiking.

Lees meer over: Wat is een verstuikte enkel?