17-05-08

Hardlopen? Voorkom blessures!

Enkele tips om blessures te voorkomen bij hardlopen

Hardlopen is populair. Ruim 1,6 miljoen Nederlanders lopen minstens één keer in de week hard. Wil je ook beginnen?

Denk dan wel aan het volgende:

  • Voor beginners: begin niet lukraak te lopen. Houd een trainingsschema aan (kijk op www.runnersworld.nl), of sluit je aan bij een vereniging.
  • Verhoog niet plotseling, maar geleidelijk de afstand of de intensiteit van je looptraining.
  • Neem voldoende rust tussen je trainingen door.
  • Zorg voor goede schoenen en een goede sportbeha. Laat je adviseren in een speciaalzaak.
  • Doe niet alleen een goede warming-up, maar ook een goede cooling down. Oefeningen vind je op www.hardloopschema.nl.
  • Kleine pijntjes in je gewrichten, kunnen duiden op lichte overbelasting. Dit kan geen kwaad, mits het met een rustdag is verdwenen. Als het erger wordt, kun je beter wat gas terugnemen of langs de huisarts gaan.

Bron: santeonline.nl

16-04-08

Springersknie

springersknieEen van de meest voorkomende knieklachten bij sporters is de springersknie, een overbelasting van de aanhechting van de kniepees aan de onderzijde van de knieschijf. De medische term is apexitis patellae. Deze blessure treedt vooral op bij serve-, volleyspelers en handballers, daar zij veel moeten sprinten en springen.

Ook regelmatig op harde banen spelen is een risicofactor. De klachten zijn langzaam verergerende stekende of zeurende pijn bij belasting van de knie (springen, sprinten, diep door de knieën gaan, trap lopen). Vaak voelt de knie na afloop van een training en 's morgens bij het opstaan stijf en pijnlijk aan.
Antipronatie schoenen zijn vaak de veroorzaker van knieklachten.

    Hoe voorkom je een springersknie
  • Een volledige warming-up vóór en cooling-down na de training of wedstrijd van elk tenminste 15 minuten, met voldoende aandacht voor correct uitgevoerde rekoefeningen van de bovenbeenspieren
  • Zorg voor een goede basisconditie door regelmatig te fietsen, zwemmen, steppen of hard te lopen.
  • Laat stijven bovenbeenspieren regelmatig losmasseren.
  • Voer regelmatig rek- en spierversterkende oefeningen uit.
  • Draag tennis- en hardloopschoenen met een schokdempende zool en train bij voorkeur niet op een harde ondergrond.
  • Zorg voor een geleidelijke trainingsopbouw, met name als het gaat om sprint- en sprongtraining.
    Eerste hulp
    Bij het ontstaan van knieklachten is het zinvol de knie de eerste 48 uur regelmatig 10 tot 15 minuten te koelen en rust te geven. Rust betekent stoppen met spelen en die activiteiten vermijden welke pijn veroorzaken. Een snelle en goede eerste hulp is van groot belang voor een goede genezing. Verwijs bij ernstige gevallen naar een arts.
    Hoe kunt u de training weer opbouwen?
    Op het moment dat de behandelaar aangeeft dat de genezing van de knie voldoende is gevorderd of zodra gewoon lopen zonder pijn weer mogelijk is, kan men aan de slag gaan met de opbouw van de belasting. Bij deze opbouw is pijn het signaal om rust te houden; men mag de pijngrens niet overschrijden. Immers, indien de oefeningen te zwaar en te pijnlijk zijn wordt de genezing niet bevorderd maar juist vertraagd. Op opbouw van de belasting kan in drie stappen geschieden. Deze opbouw gaat van licht naar zwaar.
  • Fase 1: verbetering van de functie
    In deze fase wordt vooral aandacht besteed aan de spierversterking en de verbetering van de coördinatie en de flexibiliteit van de bovenbeenspieren. (zie oefening 1 t/m 5 van de rek- en spierversterkende oefeningen.
  • Fase 2: opbouw van de sportbelasting
    In de tweede fase gaat de aandacht uit naar de specifieke tennisbelasting. De toename van de belasting zou in onderstaande volgorde kunnen plaatsvinden:
    • Oefening 1 t/m 7 van de rek- en spierversterkende oefeningen
    • Fietsen (van een lichte naar een zware weerstand opbouwen)
    • Hardlopen (op zachte ondergrond, draai en keeroefeningen, hardlopen of geaccidenteerd terrein
    • Minitennis en tennis tegen een oefenmuurtje
  • Fase 3: volledige sportbelasting
    Bij de volledige sprotbelasting worden de oefeningen uitgebreid, bijvoorbeeld in onderstaande volgorde:
    • Baseline tennis (uit stand)
    • Tennis drills
    • Service en smash
    • Sprongsmash en lage volleys
    • Oefenwedstrijd
    • Wedstrijdtennis
    Herhaling voorkomen
    Het is verstandig alle coördinatie- rek en spierversterkende oefeningen ook na volledig herstel regelmatig te herhalen.

    Therapie
    Raadpleeg een podotherapeut om te controleren of uw voetafwikkeling juist is. Een verkeerd looppatroon kan overbelasting geven op de spieren, pezen ene/of botten zodat recidief van de klachten kan ontstaan.
    podotherapiePodotherapeutische zolen hebben een stimulerende, corrigerende of ontlastende werking. D.w.z. het looppatroon wordt positief beinvloed zodat er geen overbelasting op de spieren, pezen en/of botten kunnen ontstaan.
    De functie van de voet wordt bepaald tijdens een uitgebreid onderzoek van 3 kwartier. Indien nodig wordt er gebruik gemaakt van gang-analyse met behulp van een computer met een drukmeetsysteem.
    Omdat iedere voet anders functioneert worden de zolen individueel gemaakt en wordt er geen gebruik gemaakt van halffabrikaten.
    Voor sporters worden speciale materialen gebruikt en een afdek dat niet glijdt.

    Verwacht resultaat
    Afhankelijk van de duur van de klachten is een goed resultaat mogelijk. Bij klachten langer dan 6 maanden is het effect minder goed. Correctie van de verkeerde voetstand is dan juist nodig.

05-04-08

Voorste Kruisbandletsel

1.  Klachten

Op het moment dat de kruisband scheurt, hoort men in de meeste gevallen (80%) een 'knappend' geluid in de knie.

Door het scheuren van de kruisband ontstaat er vaak een bloeding in het kniegewricht. De knie wordt binnen enkele uren dik en dit heeft veel pijn tot gevolg. Deze pijn kan gepaard gaan met een gevoel van misselijkheid.

Symptomen van een gescheurde voorste kruisband zijn:

Na een aantal weken (2 tot 3 weken) slinkt de zwelling. De pijn verdwijnt hierdoor en de knie kan weer voorzichtig belast worden.

2.  Oorzaken

Een voorste kruisbandletsel ontstaat in de meeste gevallen tijdens een ongeluk of bij het sporten. De oorzaak is een abrupte draaibeweging in het kniegewricht. Hierbij blijft het onderbeen staan en het bovenbeen draait naar buiten. Wanneer deze beweging snel, ongecontroleerd en te ver wordt doorgevoerd, komt de kruisband onder grote spanning te staan en kan scheuren.

Denk bijvoorbeeld aan:

 Vallen terwijl je voet vaststaat
 Verstappen of uitglijden
 Direct willen omdraaien na een sprong

Naast het geheel of gedeeltelijk scheuren van de kruisband, kan er tegelijkertijd ook een letsel ontstaan aan de binnen meniscus (mediale meniscus) en/of de binnenband (mediale band).

3.  Voorste Kruisbandletsel

Midden in het kniegewricht liggen de voorste en de achterste kruisband. Samen met de binnenste en buitenste banden, en de beide menisci, zorgen de kruisbanden voor de stabiliteit van het kniegewricht. De voorste kruisband is een van de belangrijkste banden in de knie.

kruisbandDe kruisbanden voorkomen dat het onderbeen, tijdens het lopen of rennen, naar voren of naar achteren verschuift. Daarnaast voorkomen ze bepaalde draaibewegingen tussen het boven- en onderbeen. Door een ongeval (trauma) kan er een scheur in de kruisband ontstaan. Dit wordt een voorste kruisbandletsel genoemd.

Andere benamingen zijn:

 Voorste kruisbandlaesie
 Voorste kruisbandruptuur
 Voorste kruisbandinstabiliteit

4.  Diagnose

Huisarts of Eerste Hulp

Een goede diagnose is van zeer groot belang. Ga daarom direct naar de huisarts, die u eventueel doorverwijst naar de Eerste Hulp van een ziekenhuis.

De arts (huisarts of eerste hulparts) informeert en controleert:

 Hoe het letsel tot stand is gekomen
 Binnen welk tijdsbestek de knie dik is geworden
 Of u op het been kan staan (onzeker of onstabiel gevoel)
 Of de knieschijf van zijn plaats is geweest
 Of u in het verleden knieklachten heeft gehad

Is de knie al binnen enkele uren gezwollen. Dan is er grote kans dat er bloed in het gewricht aanwezig is. Vanwege de zwelling is de knie te dik en te pijnlijk om te onderzoeken. De arts ontlast de knie door het bloed uit het kniegewricht te halen (punctie). Dit gebeurt door middel van een naald en een spuit.

schuifladetestVervolgens onderzoekt de arts de bewegelijkheid van de knie. U dient hiervoor op uw rug te liggen en de knie licht te buigen. Er wordt geprobeerd het onderbeen naar voren te trekken (de schuiflade test).

Wanneer het aanvoelt alsof het onderbeen "los" van het bovenbeen kan bewegen, dan is er sprake van een voorste kruisbandletsel (knie-instabiliteit). Bij een knie met 'gezonde' kruisbanden is dit niet mogelijk.

Onderzoek en diagnose van een gezwollen knie is moeilijk. Dit gaat gepaard met veel pijn voor de patiënt. Om eventuele botbreuken of een letsel aan de meniscus uit te sluiten, worden er röntgenfoto's gemaakt.

Indien blijkt dat u geen breuk heeft aan het bot, brengt de arts een drukverband aan om de knie. Dit dient om verdere zwelling tegen te gaan. U dient uw knie enkele weken te ontlasten door te lopen met krukken.

Na enkele weken is de zwelling afgenomen. Verder onderzoek kan plaatsvinden door de orthopedisch chirurg.

5.  Behandeling

Gescheurde voorste kruisband
De orthopedisch chirurg heeft vastgesteld dat uw kruisband is gescheurd. Er zijn vervolgens twee soorten behandeling mogelijk:

 Fysiotherapie (conservatieve behandeling)
 Chirurgie (voorste kruisbandreconstructie)

Welke behandeling de beste oplossing biedt, is afhankelijk van:

 De kwaliteit van het weefsel in en rond uw knie
 Uw beroep en dagelijkse activiteiten
 Uw sportieve activiteiten
 Leeftijd

De huisarts en orthopedisch chirurg raden altijd eerst fysiotherapie aan. Indien dit niet het gewenste resultaat oplevert, dan kunt u alsnog overwegen een operatie te ondergaan.

6.  Kinesitherapie / Fysiotherapie

Via de huisarts of specialist wordt u doorverwezen naar een fysiotherapeut. Deze probeert uw knie tot rust te krijgen en te stabiliseren.

Een intensief oefenprogramma is erop gericht uw spieren rond de knie te versterken. Deze dienen zoveel mogelijk de functie van de knieband over te nemen. Het kniegewricht kan verder stabiliseren en is later weer te belasten.

Voor een goed herstel van een blessure is het belangrijk dat de belasting langzaam en geleidelijk opgevoerd wordt. Houd er rekening mee dat het scheuren van een voorste kruisband een lange en intensieve revalidatie tot gevolg heeft. U zult continue aandacht voor de spierkracht in uw knie moeten hebben.

Na afloop van het revalidatieprogramma is uw knie in principe stabiel genoeg om uw activiteiten zonder belemmering te hervatten. Indien dit niet het geval is en u herhaaldelijk veel last heeft van uw knie, kan de orthopedisch chirurg een operatie voorstellen.

7.  Operatief

De operatie (een voorste kruisbandreconstructie) is gericht op het vernieuwen van de voorste kruisband. Deze vindt plaats wanneer fysiotherapie onvoldoende effect heeft gehad en de orthopedisch chirurg besluit te opereren. Een nieuwe voorste kruisband is echter altijd minder sterk dan de oorspronkelijke.

08-07-07

Verstuikte Enkel

Het gebeurt vaak in een onbewaakt moment. Op een drempel of een ongelijke stoep, tijdens het sporten, bij een ongelukkige val of landing na een sprong. Plotseling kantelt uw voet te ver naar binnen of naar buiten. Het gevolg is een verstuikte (ook wel; verzwikte) enkel. Staan is pijnlijk en lopen gaat moeilijk.

Wat kunt u het beste doen om ervoor te zorgen dat de enkel zo goed mogelijk herstelt? Vanuit de jarenlange ervaring met fysiotherapiebehandelingen aan de verstuikte enkel geven we aanwijzingen voor de periode direct na de verstuiking. Ook leest u wat de fysiotherapeut, als specialist in beweging, kan betekenen bij de behandeling van langer durende (oftewel chronische) klachten en waarom het zo belangrijk is om blijvende problemen te voorkomen.

Wat is een verstuikte enkel precies?
Uw enkel wordt verstevigd door een gewrichtskapsel, pezen en meerdere enkelbanden. Deze lopen langs de binnen- en buitenkant van het gewricht. Bij een verstuiking gaat het meestal om de banden aan de buitenkant van de enkel. Wat er gebeurt, is dat de enkelbanden uitrekken waarbij kleine scheurtjes ontstaan. Zelfs de hele enkelband kan scheuren. Soms voelt u daadwerkelijk dat er iets knapt of scheurt op het moment dat u de enkel verstuikt. Er kunnen makkelijk bloedvaatjes stuk gaan waardoor de enkel dik en blauw wordt.

enkelverstuiking

Chronische klachten
Er is een kans dat de klachten na een enkelbandblessure aanhouden en chronisch worden. Uw enkel blijft dan pijnlijk en instabiel, waardoor u het gevoel of de angst heeft om wéér door uw enkel te zakken of regelmatig te zwikken. En dat vergroot de kans op een nieuwe blessure. Langdurige klachten kunnen leiden tot afname van kracht en een verminderde coördinatie en - na verloop van tijd - uithoudingsvermogen. Dit zorgt voor problemen bij uw dagelijkse activiteiten. Een adequate behandeling van een enkelbandblessure is dan ook belangrijk om de kans op chronische klachten te verkleinen.

Lees meer over: Revalidatie na verstuikte enkel